Nyt fra DLO - Forældresamarbejdet – skal være ligeværdigt og respektfuldt

Onsdag d. 25. november 2015

Forældresamarbejdet – skal være ligeværdigt og respektfuldt

 

Af John Hebo Nielsen, Landsformand i DLO

 

Prioritering af forældresamarbejdet og understøttelse af forældrefællesskaber er på det seneste kommet i fokus i diskussionen om inddragelse af borgere og frivillige med henblik på at sikre fremtidens velfærdsydelser, med et nyt ord betegnet samskabelse. Mange kommuner taler meget om at forny samarbejdet med forældrene, men ikke alle kommuner gør sig det klart, at en forudsætning for at det skal lykkes er, at kommunen anerkender forældrene som ligeværdige partnere og ikke blot er optaget af, at forældresamarbejdet skal plejes alene med det formål at få forældrene til at bidrage til børnenes læring. Et godt hjemmelæringsmiljø kan have afgørende betydning for det enkelte barns udvikling, men det kræver også at personalet er i stand til at motivere forældrene og udgangspunktet herfor er et godt samarbejde mellem forældre og personale.

 

Men er forældrene klar til at tage denne udfordring op? Svaret på dette spørgsmål prøver forskerne Søren Laibach Smidt og Suzanne Krogh at give i bogen ”Forældresamarbejde der virker”, hvor de har spurgt en række forældre om hvordan de oplever forældresamarbejdet. Deres konklusion er, at der er meget at vinde ved en opprioritering af forældresamarbejdet - eller som de udtrykker det, der er tale om en lavt hængende frugt som ikke kræver det store, men som kaster meget af sig. De behandler i bogen alle aspekter af samarbejdet mellem pædagogerne og forældrene, og resultaterne viste at forældrene meget gerne vil samarbejde. Svarene viser også, at det varierer meget, hvor højt forældresamarbejdet er prioriteret i den enkelte institution. I nogle institutioner er forældresamarbejdet fuldt integreret i hverdagen, mens det i andre er mere op til de enkelte forældre at tage initiativer ud over det minimale formelle samarbejde. Der er ingen tvivl om, at det er institutionen der skal tage initiativet til et udvidet forældresamarbejde og komme forældrene i møde på en åben og anerkendende facon. Som udgangspunkt har børnene et liv i daginstitutionen og et andet i hjemmet, og formår forældre og personale ikke at skabe sammenhæng mellem disse to liv, er det overladt til børnene at forsøge at skabe denne sammenhæng. En opgave som det kan være umulig at løse for det enkelte barn.

 

Opbygning og styrkelse af forældrefællesskaber hænger ligeledes naturligt sammen med den megen tale om samskabelse. I institutionerne er der meget der tyder på at opbygningen af et forældrefællesskab har stor betydning for opbygning af inkluderende børnefællesskaber. Leder og medarbejdere har her en opgave med at udvikle og understøtte denne udvikling, og der er en klar sammenhæng mellem personalets kapacitet til at skabe samspil med forældrene og samspillet mellem forældrene indbyrdes. Desværre ser vi en række tendenser til, at ansvaret fjernes fra forældrene i den enkelte institution og dette gavner absolut ikke forældrefællesskabet.